Licht over donker: Expositie over depressie

lezing en expositie over depressieBij het boek Licht over donker – een andere kijk op depressie hoort de expositie Licht over donker. De expositie bevat in totaal twintig foto’s van de serie Licht over donker. Het laat van vijf prachthelden die lijden aan depressie de volgende foto’s zien:

• De binnenkant (de depressieve gevoelens, emoties of juist het lege gevoel laten zien)
  • De buitenkant (het masker wat vaak gedragen wordt)
  • Het effect van depressie op het leven (letterlijk of figuurlijk)
  • Iets waar de Prachthelden rust of blijheid uit halen (zij het soms vluchtig)

Sommige van deze foto’s zijn alleen in deze expositie te zien en verschillen van de foto’s in het boek. Bij de foto’s staat geen tekstuele uitleg, de foto’s spreken voor zichzelf als de kijker weet dat het over depressie gaat.

Lezing Licht over donker

lezing en expositie over depressieInitiatiefnemer Martine Sollie vertelt wat mensen in haar ogen in het leven nodig hebben: zelfliefde en verbinding met andere mensen. In de lezing legt ze de focus op het aangaan van verbinding met anderen, en vertelt ze vier stappen hoe je de weg naar die verbinding maakt/versterkt. Door dit te doen kun je stigmatisering/hokjesdenken verminderen. Ze gebruikt daarbij het proces van haar fotoproject en boek Licht over donker over depressie als voorbeeld. Er kan indien gewenst in overleg een aansluitend interactief programma gemaakt worden waarin er in groepjes verder kan worden gepraat over de lezing en implementatie daarvan.

Duur (excl. interactieve deel): 20 minuten

Benodigdheden: beamer, scherm, laptop (bij voorkeur met internet), presenter/ pointer.

Huren van de expositie over depressie

De expositie kan – deels of in zijn geheel – gehuurd worden om te exposeren bij een organisatie of bedrijf, of op een evenement. In principe wordt de lezing hierbij aangeboden. Mocht enkel de lezing gewenst zijn, dan kan dat in overleg.

Vergoeding: €350,- excl. evt reistijd- en kosten.

Materiaal voor ophangen of plaatsen expositiefoto’s is hierbij niet inbegrepen. Dit wordt in overleg bepaald, afhankelijk van locatie.

Duur van de expositie wordt in overleg bepaald.

lezing en expositie over depressieSpecificaties

Titel: Licht over donker
Ondertitel: Een andere kijk op depressie

Fotograaf/ spreker: Martine Sollie

Aantal foto’s: 20 stuks, in 5 groepen van 4 foto’s
Afmetingen: 50 x 70 cm, in zwart houten lijsten van ca 1,5 cm dik.
Plaatsing: Staand en liggend, op te hangen of plaatsing op ezels (niet bijgeleverd).

Agenda Licht over donker lezing en expositie over depressie

20 april 2017 – Amersfoort – Vrijwilligersavond thema depressie Sensoor – Lezing en workshop (incl. mogelijkheid tot aanschaf boeken) (besloten bijeenkomst)

24 april 2017 – Den Haag – Sprekersgilde – Lezing (incl. mogelijkheid tot aanschaf boeken) (besloten bijeenkomst)

20 mei 2017 – Zeist – Publieksdag De Depressie Vereniging – Volledige expositie en lezing, informatiestand met mogelijkheid tot aanschaf boeken