Verbondenheid vanuit menselijkheid

Onze missie vanuit stichting Prachtmens is verbondenheid creëren vanuit menselijkheid. We willen het taboe op kwetsbaarheid doorbreken en de stigmatisering van mensen met een (onzichtbare) aandoening of ervaring stoppen.

Iedereen is mooi in zijn menselijkheid. Juist imperfectie is wat een mens uniek maakt, menselijk maakt. Jezelf durven zijn en laten zien wie je bent en wat jou bezig houdt is wat mensen met elkaar verbindt. Het geeft ons de mogelijkheid kwetsbaar te zijn. Te tonen hoe sterk we zijn en elkaar te leren kennen.

Er zijn heel veel mensen die in stilte lijden aan een aandoening of situatie en het gevoel hebben er alleen voor te staan. Omdat we in deze tijd zoveel nadruk leggen op de buitenkant, de uiterlijkheden, voelt het voor mensen moeilijker om hun binnenkant te laten zien. Zeker als zij, voor hun eigen gevoel, ‘afwijken’, lijkt het vaak makkelijker het betreffende stukje van zichzelf te verbergen. Zij raken hierdoor nog meer afgesloten en voelen zich eenzaam en onbegrepen.

Daar willen wij wat aan doen! Met onze fotografieprojecten geven wij mensen een podium om zichzelf zichtbaar te maken. Wij helpen mensen hun kracht te tonen, door hen van hun kwetsbare kant te laten zien en hun verhaal te vertellen. We willen de dingen die mensen verbergen bespreekbaar maken. Dit doen wij in de vorm van fotoseries en verhalen van Prachthelden, vanuit een bepaald thema.

Initiatiefnemer van Stichting Prachtmens is Martine Sollie, fotograaf.