Achtergrond

Martine Sollie - initiatiefnemer PrachtmensMartine Sollie (1985) is zelfstandig fotografe, sinds een carrière switch in 2011. Deze switch had alles te maken met een depressie die zij in 2007 kreeg. De depressie heeft ervoor gezorgd dat zij zichzelf leerde kennen, wat resulteerde in rigoureuze beslissingen. Of zoals zij zelf zegt: “Mijn depressie heeft mijn leven 180 graden gedraaid.”

Haar missie als portretfotograaf is om mensen hun eigen schoonheid te laten zien. Haar eigen ervaring en de ervaring bij anderen is dat men zichzelf naar beneden haalt of spiegelt aan anderen of aan een ‘ideaalbeeld’ geschapen door de maatschappij, met andere woorden: (te) weinig van zichzelf houdt. Daarnaast heeft zij geleerd dat naast zelfliefde er nog iets is wat onmisbaar is in het leven: echte verbinding met andere mensen. Deze twee zaken draagt zij uit in haar werk als fotograaf, fotobiograaf en initiatiefnemer van Stichting Prachtmens.

Ontstaan Stichting Prachtmens

Begin 2016 besloot Martine om eindelijk te beginnen aan het project wat al jaren in haar hoofd zat: Het maken van een foto- en verhalenserie over mensen die lijden aan depressie. Omdat zij zelf tegen veel onbegrip aan was gelopen, en haar depressie zoveel – zowel positieve als negatieve – invloed op haar leven heeft gehad, besloot ze het project te starten om meer openheid en begrip te kweken rondom depressie. “Ik besloot het gewoon te doen, zonder plan en met de instelling dat wat zou gebeuren, zou gebeuren. Ik zou kijken waar het schip zou stranden. Maar dat schip strandde niet, dat werd een varend schip met een koers,” vertelt Martine.

Er bleken enorm veel aanmeldingen voor de serie, en de interesse is groot. Gaandeweg vormden de plannen zich en ontstond Stichting Prachtmens, gestoeld op Martine’s visie en missie in het leven.

Voor de serie Haagse Portretten van Oupro Media en WhyMedia videoproducties en fotografie werd begin 2017 onderstaande film gemaakt over Martine.

Bewaren