Stichting Prachtmens wil graag verbondenheid creëren en mensen met een onzichtbaar probleem een gezicht en stem geven. Dit doen wij door het vormgeven van verschillende projecten.

Elk project richt zich op een bepaalde groep mensen met een onzichtbare aandoening of situatie. Voorbeelden hiervan zijn depressie, PTSS, het missen van een zintuig, ex-gedetineerd zijn, verslaving, fobieën of het verliezen van een kind.

Deelnemers

Deze groepen mensen hebben gemeen dat ze lijden aan iets wat aan de buitenkant niet of nauwelijks zichtbaar is, maar wat wel een stempel op hun leven drukt. Door het voor de buitenwereld te verbergen voelen zij zich vaak niet begrepen of gehoord. Juist door openheid kan de omgeving meer begrip krijgen en kan er van daaruit verder gebouwd worden.

De personen die wij portretteren voor de series hebben zichzelf aangemeld en worden vervolgens gefotografeerd door Martine in de studio en in hun eigen omgeving. Het verschil tussen wat iemand aan de buitenwereld laat zien en hoe hij/zij zich vanbinnen voelt wordt mooi weergegeven. Daarnaast krijgt elke deelnemer de kans om zijn verhaal te vertellen.

Resultaten

Elke serie wordt vertaald naar een boek en foto-expositie. Daarnaast worden met de verschillende activiteiten en producties andere mensen betrokken bij dit thema en zo de conversatie over het thema gestimuleerd. Vaak weet de omgeving niet of nauwelijks wat er speelt en soms weet men niet hoe te reageren. Onze projecten zijn een mooie aanleiding om meer openheid te creëren en van daaruit verbondenheid mogelijk te maken.

Het eerste project dat wij zijn gestart draait om het thema Depressie.